Hoe maak je een goed Curriculum Vitae

De meeste bedrijven en organisaties vragen je om een curriculum vitae (CV) en motivatiebrief (of e-mail). Met jouw CV wil je natuurlijk indruk maken, zodat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Maar hoe maak je nou een goed curriculum vitae en waar moet je op letten.

Gebruik maximaal twee pagina’s met je personalia, profiel, opleidingen en cursussen, werkervaring, hobby’s en overige zaken. Het is belangrijk om je CV af te stemmen op de functie. Je hebt dus meerdere versies van je CV nodig als je gaat solliciteren op verschillende functies.  Plaats jezelf in de schoenen van de persoon die jouw CV gaat lezen en wees extra alert op taalfouten.

Maak altijd een CV specifiek voor een functie

Je maakt een basis-cv, dat je op kleine punten telkens weer aanpast voor elke sollicitatie. Je hebt bepaalde opleidingen gevolgd en werkervaring opgedaan; dat verandert natuurlijk niet, maar de omschrijving ervan pas je aan voor elke sollicitatie.

Om deze reden hebben wij een aantal professionele CV templates ontworpen die je kunt downloaden als .docx bestand. Deze kun je dus eenvoudig aanpassen om voor elke functie een goed curriculum vitae te maken.

Bij elke sollicitatie wil je zo goed mogelijk voor de dag komen, zodat je uitgenodigd wordt voor een sollicitatiegesprek. Elke vacature heeft zijn eigen bijzonderheden:

  • Andere taken
  • Een ander product of dienst waar je mee werkt
  • Cultuur van het bedrijf
  • Branche waarin het bedrijf actief is

Je wilt voor elke vacature laten zien dat jij de juiste kennis en ervaring hebt, zodat je uitgenodigd wordt voor een gesprek.

Dat kan alleen als je bij elke sollicitatie zo veel mogelijk jouw sterke punten benadrukt. Wat die sterke punten zijn verschilt per sollicitatie en hangt af van wat de functie precies inhoudt en wat de bijzonderheden van de organisatie zijn.

Bekijk de website van het bedrijf en bestudeer de functie omschrijving

Lees het functieprofiel van jouw droombaan heel goed door en zet de belangrijkste voorwaarden/eisen voor de functie op een rijtje:

  • Welke ervaring wordt gevraagd
  • Welke opleiding of kennis?
  • Welke taken ga je uitvoeren?

Veel kennis over de functie en organisatie gaat je super veel helpen om een goed curriculum vitae te maken. Neem daarom eens een kijkje op de website van de organisatie en zoek het volgende uit:

  • Wat doen ze?
  • In welke branche is ze actief?
  • Wat zijn de laatste ontwikkelingen?
  • Wie zijn de klanten?
  • Wat voor een beeld krijg je ervan qua cultuur?
    • Zakelijk of informeel?
    • Wat voor mensen werken er?

Doe een belletje als je niet genoeg info hebt

Soms zijn functieprofielen niet zo heel duidelijk. In een paar zinnen staat dan vermeld wat je taken zijn. Dit maakt het heel lastig om een goed beeld van die functie te krijgen, waardoor het weer lastig wordt om een goed curriculum vitae te maken.

Als je het gevoel hebt dat je nog niet genoeg over de functie weet, is het handig om te bellen met de organisatie. Je kunt dan je vragen stellen en meer te weten komen over de functie, de organisatie en over wat men nu precies zoekt in een kandidaat.

Het voordeel daarvan is dat je beter kunt inschatten of de functie interessant voor jou is en dat je je CV en sollicitatiebrief veel specifieker kunt opstellen. Daarnaast weet de organisatie dat jij echt gemotiveerd bent; lang niet iedereen belt op om vragen te stellen. Je valt daarmee dus positief op!

Bepaal jouw sterke punten voor een functie

Bedenk nu aan de hand van deze informatie welke kennis, ervaring en eigenschappen jij hebt die belangrijk zijn voor de functie en de organisatie. Een onderzoek dat je tijdens je opleiding hebt uitgevoerd kan voor een bepaalde vacature bijvoorbeeld een sterk punt zijn omdat je in die functie ook onderzoek doet, of omdat het onderwerp van het onderzoek past bij de vacature. Dit onderzoek vermeld je dan uitgebreider voor deze sollicitatie. Voor een andere sollicitatie laat je het onderzoek misschien wel helemaal weg of vermeld je het heel kort.

Nu heb je een lijstje van jouw sterke punten voor de functie. Deze punten ga je zo goed mogelijk verwerken in je CV en je gaat ze natuurlijk straks ook in je sollicitatiebrief of e-mail vermelden.

Hoe beoordeeld een werkgever jouw CV

Om succesvol te solliciteren is het belangrijk om je te verplaatsen in de werkgever, de functie en de branche. Een personeelsfunctionaris van een organisatie of een bemiddelingsbureau dat de werving en selectie voor de functie doet krijgt tegenwoordig vaak meer dan honderd reacties op een vacature. Uiteraard zal het aantal reacties minder zijn voor functies die specifiekere eisen hebben.

Stel je eens voor dat jij al die brieven en cv’s moet doornemen, waaruit je dan de beste vijf gaat selecteren om deze sollicitanten uit te nodigen voor een sollicitatie gesprek. Waar zou jij dan op letten?

Probeer je in te leven in wat het bedrijf wil

Hoe maakt een personeelsfunctionaris of bemiddelingsbureau zo’n selectie? Zij maken een lijstje met eisen voor de functie:

  • Welke opleiding moet een kandidaat hebben?
  • Wat voor achtergrond heeft de kandidaat qua werk ervaring?
  • Hoeveel werkervaring, in welke branche, bij wat voor soort bedrijven?
  • Wat voor iemand past goed in het team en de organisatie?

Hoe beter jij als sollicitant aan deze punten voldoet, des te meer kans maak je om uitgenodigd te worden voor een persoonlijk gesprek. Let wel op dat je die punten heel goed duidelijk moet maken in je CV en eventueel een motivatiebrief. Wij hebben een aantal CV templates ontworpen waarin je eenvoudig al je sterke punten goed naar voren kunt laten komen.

Als de personeelsfunctionaris of het bemiddelingsbureau de aansluiting tussen jou en de functie niet ziet word je simpelweg niet uitgenodigd voor een gesprek. Daarom is het dus zo belangrijk om je als werkzoekende in te leven in wat de organisatie van de persoon vraagt. Probeer te bedenken welke kennis en ervaring belangrijk is en welke cultuur er heerst in de organisatie.

Taalfouten zijn dodelijk voor een goed CV

Het belang van foutloos Nederlands voor een goed curriculum vitae voor zich. Als er veel goede sollicitanten zijn, belanden brieven en cv’s met fouten, hoe goed je ook aansluit, op de stapel ‘afwijzen’.

Als je twijfelt over spelling, laat je CV dan door iemand controleren voordat je het verstuurt. Het zou ontzettend jammer zijn als je inhoudelijk goed aansluit, maar er een spelfout in je CV staat en je daarom afgewezen wordt.

Wees je bewust van vakjargon in je cv. Elke branche of sector kent vakjargon: taalgebruik dat in een bepaalde sector heel normaal is, maar onbekend is voor mensen die geen ervaring hebben in die branche.

Als je solliciteert in dezelfde sector als waar je ervaring ligt, is vakjargon een sterk punt: je laat daarmee je kennis en ervaring zien. Als je solliciteert in een andere sector begrijpt de lezer van jouw CV niet wat je bedoelt als je vakjargon gebruikt.

De juiste opmaak van jouw CV bepalen

Een CV bestaat uit maximaal twee pagina’s. Meer dan twee pagina’s is echt af te raden. Recruiters en werkgevers die bijvoorbeeld honderd reacties krijgen op een vacature kunnen bij het zien van een CV van vijf kantjes ontmoedigd raken.

Als je een lang CV hebt, wek je op het eerste gezicht de indruk dat je veel ervaring hebt en misschien juist wel te ‘zwaar’ bent voor de functie, of te duur qua arbeidsvoorwaarden. Want veel werkervaring staat immers gelijk aan een hoog salaris. Denk hier dus goed over na.

Weergeef in een notendop wat je hebt gedaan. In een goed curriculum vitae komen jouw sterke punten nadrukkelijk naar voren. Zorg er dus voor dat je in twee pagina’s de belangrijkste zaken correct weergeeft.

Wil je een persoonlijk of zakelijk CV

Er zijn verschillen in de manier waarop mensen hun CV opstellen. Zo vindt de één het bijvoorbeeld belangrijk om een persoonlijke indruk te maken. Deze persoon zal dan bijvoorbeeld zijn hobby’s vermelden of een omschrijving geven van zijn eigenschappen.

Sommige mensen gebruiken een profiel foto van zichzelf, of plaatsen logo’s van hun eerdere werkgevers. De één vermeldt eerst zijn opleidingen, de ander juist eerst zijn werkervaring en daarna pas zijn opleidingen.

Als je advies vraagt over jouw cv, bijvoorbeeld aan een personeelsfunctionaris, of aan jouw contactpersoon bij een bemiddelingsbureau, kun je uiteenlopende reacties krijgen. Het kan een kwestie van persoonlijke smaak zijn, maar heeft ook vaak te maken met de branche of het bedrijf.

Een ‘socialere’ organisatie, bijvoorbeeld de zorgsector of een woningcorporatie, zal het belangrijker vinden om iets van jou als persoon te weten te komen dan een heel zakelijk bedrijf. Bij een informeel bedrijf is het dus belangrijk om iets over jezelf te vertellen, bijvoorbeeld hobby’s, interesses of vrijwilligerswerk dat je doet.

Pas de opmaak van je CV aan op de functie

De opmaak van je CV hangt ook af van je beroep en de functie waarnaar je solliciteert. Als je bijvoorbeeld een opleiding communicatie gedaan hebt, is het extra belangrijk dat je CV er ook visueel mooi en/of creatief uitziet. Ook als je solliciteert bij een reclamebureau of naar een functie als grafisch ontwerper is creativiteit belangrijk.

Je kunt misschien kleur gebruiken voor de tussenkopjes, logo’s vermelden van eerdere werkgevers of je stagebedrijven, en andere dingen waarmee je je creativiteit laat zien. Ook hier moet het natuurlijk passen bij de functie waarop je reageert.

Een foto van jezelf op je CV (een professionele, vriendelijke foto van jouw gezicht) kan handig zijn, bijvoorbeeld als het gaat om een functie als receptioniste of één waarbij je persoonlijk met klanten te maken hebt.

Houd bij de vormgeving, inhoud en indeling van je CV dus altijd rekening met de organisatie, de functie en de branche waarnaar je solliciteert om een goed CV te maken!

Je persoonlijke kwaliteiten vertalen naar een CV

Een goed curriculum vitae bestaat uit de volgende onderdelen, op maximaal twee pagina’s:

  • Persoonlijke gegevens (personalia)
  • Persoonlijk profiel
  • Opleidingen, cursussen en trainingen
  • Werkervaring
  • Overige zaken: Talenkennis, software die je beheerst, nevenactiviteiten, persoonlijke eigenschappen, interesses, hobby’s

Er is over het algemeen een redelijk vaste volgorde van deze onderdelen die je kunt aanhouden bij het opstellen van je CV. Eerst je personalia, dan je opleidingen en cursussen, dan je werkervaring en als laatste overige zaken.

Jouw personalia opstellen

Gebruik een telefoonnummer waarop je echt goed bereik baar bent en spreek een ‘normaal’ persoonlijk voicemail bericht in met je voor- en achternaam.

Gebruik een goed e-mailadres, dus niet ikbengek@gmail.com of gekkehenkie123@hotmail.com. Je kunt ook een speciaal e-mailadres aanmaken om meer op te vallen, bijvoorbeeld ikwilgraagbijbedrijfXwerken@gmail.com, waarbij je dan natuurlijk het bedrijf voor deze sollicitatie gebruikt! Vraag je wel af of een dergelijk mailadres toepasselijk is.

Als je actief bent op LinkedIn, en je een goed profiel denkt te hebben, vermeld dan in je personalia een link naar je LinkedIn account.

Voorheen werd ook vaak je burgerlijke staat vermeld (getrouwd, samenwonend, …) en of je een rijbewijs hebt. Je kunt dit doen als jij denkt dat het iets toevoegt.

Dus bijvoorbeeld bij een informeel bedrijf, in een sociale sector, kun je bij burgerlijke staat iets vermelden als: ‘samen wonend met Mariska’. Hiermee geef je persoonlijke informatie en een socialer beeld van jezelf.

En als je als vracht wagenchauffeur solliciteert, geef je natuurlijk wel aan dat je een vrachtwagenrijbewijs hebt!

Vermelden van opleidingen en cursussen

Als je denkt dat bepaalde vakkenpakketten relevant zijn voor de functie, noem die dan bij je opleiding. Ook bepaalde projecten die je tijdens je opleiding uitgevoerd hebt kun je vermelden, maar alleen als ze raakvlakken hebben met de functie waarnaar je solliciteert.

Trainingen of cursussen die je voor een bijbaan of vakantiewerk gevolgd hebt, of hobby matige cursussen, vermeld je ook alleen als ze relevant zijn.

Tips voor je persoonlijke profiel

Hier kies je een paar woorden die goed omschrijven wie jij bent, eigenschappen die je hebt en talenten die je mee brengt in een baan. Eventueel kun je (voor een organisatie die informeel is) ook wat hobby’s noemen of vermelden wat jou interesseert en motiveert.

Probeer je daarbij uit te spreken en een duidelijk beeld te schetsen. Dus niet: ‘Ik ben een teamplayer maar kan ook heel goed solistisch/zelfstandig werken’. Hiermee krijgt een werkgever of bemiddelaar geen duidelijk beeld.

Kies voor een paar eigenschappen, en ga er geen 20 opnoemen. En ga ook vooral niet klakkeloos kopiëren wat je uit de vacaturetekst haalt. Aan de andere kant: wees je wel heel bewust van het beeld dat je schetst voor iemand anders.

Stel, je solliciteert voor de functie van accountmanager. Als je dan in je persoonlijk profiel vermeldt: ‘analytisch, bescheiden, denker, boekenwurm, gamer, kruiswoord puzzelaar’, kan een werkgever de indruk krijgen dat jij het liefst in je eentje dingen doet. Terwijl die werkgever een accountmanager zoekt die goed met allerlei mensen op kan schieten, spontaan is, graag met mensen omgaat en gemakkelijk contact legt met anderen.

Daarnaast hebben veel mensen snel een oordeel klaar. Als jouw hobby sjoelen of kantklossen is en je zet dat in je cv, dan hebben mensen daar snel een beeld bij, een oordeel over. Dat kan een heel leuk gesprek opleveren als je wordt uitgenodigd, maar kan ook juist voorkomen dat je wordt uitgenodigd.

Beschrijven van jouw werkervaring

Omschrijf goed wat jouw precieze ervaring is.

  • Waar voor was je verantwoordelijk?
  • Wat hield jouw functie in?
  • Wat voor taken had je?

Geef een werkgever daarmee een goed beeld van de kennis en ervaring die je hebt, maar ook van wat jij aankunt in een functie.

  • Voerde je taken uit?
  • Was je zelfstandig verantwoordelijk voor een bepaalde taak?
  • Stuurde je anderen aan?

Concentreer je daarbij op de zaken die relevant zijn voor de functie waarnaar je solliciteert: het niveau van de functie en ook de inhoud ervan.

Als je solliciteert naar een functie waarin je zelfstandig werkt en veel taken en werkzaamheden zelf kunt invullen, is het belangrijk om in je CV je zelfstandigheid te laten blijken. Noem dan juist dat project dat je bedacht, opgezet en uitgevoerd hebt. Zaken die niet zo belangrijk zijn voor de functie waarop je reageert kun je gewoon kort in je CV opnemen.

Als je al veel werkervaring hebt of als het langer geleden is dat je die bijbaan of dat vakantiewerk deed, hoef je niet elk bijbaantje en elk vakantiebaantje te benoemen. Vermeld dan alleen de laatste twee vakantie- of bijbanen. Als de bijbaan of vakantiebaan relevant is voor de functie waarnaar je solliciteert, noem deze dan juist altijd in je cv.

Heb je een aantal kortdurende banen gehad, omdat het om tijdelijk werk ging bijvoorbeeld, dan is het handig om dit erbij te vermelden. Dan geef je bij die werkervaring aan dat het om een tijdelijke functie ging. Hiermee kun je voorkomen dat een werkgever denkt dat jij telkens binnen twee maanden uitgekeken bent op een functie.

Tips voor talenkennis, computervaardigheden, nevenactiviteiten

Talenkennis: noem alleen de talen waar je voldoende tot zeer goed in bent. Het heeft geen zin om aan te geven dat je matig Engels spreekt. Als dit belangrijk is voor de functie, zet het dan in je brief en geef daarbij direct aan dat je bereid bent om je Engelse taal bij te spijkeren door een cursus te volgen.

Computervaardigheden: geef aan waar je ervaring mee hebt. Als het dezelfde programma’s zijn als waar je nieuwe werkgever mee werkt, is dat natuurlijk erg handig; degene die je CV leest weet dat dan direct en je hebt een streepje vóór.

Nevenactiviteiten: als je vrijwilligerswerk en/of bestuurswerk doet, of actief bent in een vereniging, kun je dat aan geven in je cv. Het kan zeker een voordeel zijn: je kunt laten zien dat je maatschappelijk betrokken en actief bent. Vooral bij sociale sectoren kan dit belangrijk zijn.

Laat een bericht achter